10 juni 2011

"Karatag"

God morgon på er!

I går kväll skulle jag varit glad om jag hade haft hjälp av en stark och uthållig hjälpreda. Riktiga "karatag" behövdes! Jag tog itu med ett projekt som jag skjutit upp länge av olika orsaker. Rensa mellan häckplantorna. Främst för att unga plantor vill ha "fötterna rena " och för att det ska vara lättare att klippa gräset.

Jag planterade den vita syrenhäcken för två somrar sen. Nu har den börjat ta sig. Bondsyrenen är långsam, speciellt den vita. Dessutom klippte jag den rätt kraftigt i fjol, så det är bara två plantor som blommar nu.


Att linjen inte blev rak får jag leva med (vilket inte är det lättaste för mig) :o) Jag klubba ner käppar och spände upp snöre, för att få linjen rak, men när jag märkte att plantorna lutade lite hit och dit fick jag ge mig. Idag ska jag ge den lita gödsel. Jag smälter hönsgödsel i kannor och vattnar med det. Ett annat ekologiskt tips - en del urin och nio delar vatten. Det tycker syrenen om. Täckbark på och då är det lättskött och fint.


Storasyster  och Lillebror fixade pausmat. Glass och sommarens första jordgubbar.  
Jag slog till på stort, en helt vanlig torsdag. Skumvin och lime! Smaskig kombination!

 
En hel skottkärra ogräs. Det var väldigt torrt i marken så det gick lätt att gräva, men allt jorddamm! Gissa bara hur smutsig jag var. Storasyster och Lillebror kom hjälpte mig på slutrakan, när myggen höll på att äta upp mig. Vi bastade ordentligt efteråt. Egentligen gick vi i bastun för Storasysters soleksem (bastuvärmen gör att porerna öppnas och klådan minskar, en beprövad metod) Men att få bada bort dammet var också skönt.

 

Idag tänkte jag ta itu med diket. Har diket mot gatan planterat med stenpartiväxter.
För tillfället tror jag det finns mer ogräs en planterad växtlighet.

Önskar er en härlig fredag!



2 kommentarer:

  1. Hei! Kyllä meilläkin on lämmin, olemme myös ollut saunassa kaksi kertaa tällä viikolla.Storebror,mommo ja moffa. Storebror on saanut uuden kaverin,ollut leikkimässä joka päivä.Olemme myös syöneet ulkona joka päivä, grillattu myös.Hyvää viikon loppua koko perheelle.rm. hej Mamma !hoppas du har det bra lilebror och storasyster också,hälsar till pappa.

    SvaraRadera
  2. Hej på Er!

    Va roligt att ni har det bra! Vi ses snart! Många kramar till er från oss alla!

    SvaraRadera