23 januari 2018

Ljuvligaste matthistorian


Untitled

Har ni sett vilka mattor! Finaste mattorna någonsin! Två enorma mattor som min mamma vävt av ljuvligt yllegarn. Men vi börjar från början.

Min svärmor hade en massa mattrasor hon vill bli av med. Hon visste att min mamma är en hurtig mattvävare och frågade om vi kunde ha nytta av mattrasorna. Att kanske min mamma kunde väva mattor av dem till vår stuga. Bland dessa trasor  fanns också mängder av yllegarn. Garn som min svärmor fått av sin svärmor för decennier sedan. Som bara legat i en papplåda i väntan på användning.

IMG_7450

Vi vet inte med säkerhet, men möjligen är det växtfärgat garn dessutom. Hur man nu sen kollar det har inte jag kunskap om. Hur som helst är nyanserna naturnära och milda, förutom något nystan orange.

IMG_8127

Vi planerade mattorna så gott vi kunde. Radade upp härvorna på golvet ungefär så som vi ville färgerna skulle sitta. När mamma sedan kollade vad härvorna vägde, konstaterade hon att det blir två mattor av den mängden garn. Vi fick tänka om och nystade upp garnet för att få bättre koll på mängden och designen. Mamma gjorde en plan av garnstumpar så hon kunde hålla koll i vilken ordning garnen skulle vävas. Sen visste vi inte hur breda ränderna skulle bli. Hon vävde så breda ränder som garnnystanen räckte till. Verkligen ett spännande jobb. Både för mig och mamma.

IMG_8148

Följande skede är nu att jag ska kanta mattorna i bägge kortändorna med svart band. Jag har kantat trasmattor förr, men inte yllemattor. Ej heller med kantband för mattor utan bara bomullstyg. Så om ni har bra tips tar jag emot dem med tacksamhet. Jag har industrisymaskin med kraftström, så power finns. Tänkte försöka sy med den, så att jag inte skulle behöva sy för hand. De är ju så himmelens tråkigt och långsamt. Hahaa! Men att bylta in en 1.40 x 3.20cm stor matta och sy den, kan vara en utmaning.

Untitled

Snart har vi mattor på golvet i vardagsrummet av garn som tillhört min svärmors svärmor och som min mamma vävt. Det tycker jag är så magiskt häftigt att jag bli alldeles varm i hjärtat och en gnutta rörd till och med. Mattor som säkert håller i all evighet och som ingen annan i hela världen har. Iiik, alltså! Jag ska göra dem klara, fota dem ordentligt och inte suddiga mobilbilder som ovan och visa er igen.

Untitled




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar