2 september 2016

Syltade tomater


Untitled


Ni som följt mig länge vet att vi jag odlar tomater under bar himmel. Odlar enbart körsbärstomater eftersom de är så pass små att de hinner mogna, ja nästa alla, i varje fall. Såhär års plockar jag in tomaterna när de fått en svag nyans av orange. Detta för att spara krafterna i plantorna nu när det blivit svalare. Jag mognar dem i solskenet på fönsterbrädet. Med eller utan äpple. (Äpplet gör att de mognar fortare) De tomater som inte hinner bli gröna lägger jag in. Inlagda gröna tomater är gott tilltugg till de mesta. En kvällsbit med vit mögelost, parmaskinka och några inlagda tomater, mums! Och förgyller man det med ett glas rött blir det gudomligt!


IMG_8073


Syltade tomater

1 kg tomater

Lag:
2 dl ättissprit
3dl vatten
3dl socker
10 kryddnejlikor
1 bit kanel


Snoppa och skölj tomterna. Pricka skalen, t ex med en stoppnål. Koka upp vattnet, lägg i tomaterna och sjud dem 2-3 min. Häll upp dem i en sil eller durkslag och låt dem koka sakta tills de är mjuka, 5-10 min. Lägg tomaterna i rena varma glasburkar. Koka ihop lagen utan lock på kraftig värme, ca 5 min. Häll den över tomaterna och sätt genast på lock. Förvara svalt. Färdiga att äta efter 1-2 veckor. Håller sig ca 1 år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar