1 september 2016

Krusbärspaj på mitt sätt


Untitled


Hejsan! 
Long time no see! Nu är jag tillbaka efter sommaruppehållet... ja eller har ju knappt bloggat på hela våren heller. Omständigheterna gjorde att jag knappt hann eller orkade blogga under första halvan av året. Men hur som helst, nu är jag taggad igen. Eller åtminstone just nu, så då kör vi. Jag har lovat recept lite hit och dit så då fixar jag det först. Det jag lovat alltså! Först ut är receptet på min hittepå krusbärspaj. Jag har gjort om receptet gluten- och laktosfritt för att alla i vår familj skall kunna njuta av den. Länken till receptet med vanligt vetemjöl hittar ni lite längre ner. Och för att inte krångla till det så använder jag enbart mobilbilder. Var så goda!


Untitled


Smulig pajbotten

150 g laktosfritt smör
½ dl socker med vanilj*
1 ägg
1 dl Semper finmix
1 dl potatsimjöl
½ dl kokosmjöl
1 tsk bakpulver
2-3 msk rumsvarmt vatten
1 tsk vaniljsocker*

1burk gräddfil
½-1dl socker*


Blanda rumsvarmt smör och socker. Tillsätt ägget och blanda. Vänd ner mjöl och bakpulver. Bred ut smeten i en smord pajform. Lägg ut krusbären och tillsätt gräddfilen ovanpå. (Råkar jag inte ha gräddfil hemma sätter jag kvarg och en skvätt naturell yoghurt) Gräddade i 175 grader varm ugn tills ytan blev gyllne, ca 15-22 min. Denna pajbotten använder jag till alla söta pajer jag bakar. Här hittar ni originalreceptet.

* eftersom jag gör mitt eget vaniljsocker använder vi inte vanligt vanillinsocker mer överhuvudtaget.
* beroende på hur sura bären är och hur sött man själv vill ha det

Untitled





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar