20 september 2016

Konfirmationsrosor


Untitled

Tänk att några droppar regn vara så effektfulla?!

Untitled

Ja, ni ser! Magiskt vackra! Så otroliga, att jag hade svårt att sluta fota!

Untitled

Dotterns ros som hon fick i konfirmationsgåva av en kompis förra sommaren. En ros i kruka, typ som en morsdagsros, men en aning resligare. Den blommade fint i den krukan förra sommaren och så övervintrade jag den i misstag i garaget. Krukan kom in med en annan ros och jag hade totalt glömt att den fanns där. (Jag övervintrar en hel del blommor.)

Untitled

När det grönskade i krukan i våras lyfte jag ut den i solskenet och klippte ner den rätt mycket. Planterade den i lådan intill trappan vid entrén. Mest som utfyllnad med den brokiga klövern. (även den övervintrad) Satt ner några gladiorer i samma låda. Kunde inte in min vildaste fantasi förstå att rosen skulle bli nästan en meter hög och blomma så mycket. Det var trots allt en mindre ros i en 12cm kruka.

Untitled

Jag har gödslat med rosgödsel upplöst i vatten ca en gång i veckan sen den började blomma. Nu börjar de bli dags att gräva upp den och ställa in den i garaget igen. Frostnätterna blir fler och fler. Sen får jag hoppas att jag lyckas lika fint nästa sommar.

Untitled

Untitled






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar