2 april 2011

Växande Lycka

Förra sommaren planterade Storasyster, 10 år, en avokado kärna. Före jul såg plantan så lidande ut, med sitt enda halvt torra dinglande blad, så jag bestämde mig för att slänga den. Men då ville min man rädda plantan?!? Märk väl, jag slänger inte blommor i första taget. Jag tog på mig uppgiften att sköta om plantan trots allt. Lite näring, vatten, kärlek och framför allt dagsljus, och se hur fin den blev.

Smyckade den "lite" glesa plantan med ett utskuret metallhjärta som jag köpt på Cafe & Shop Vinkel.


Lycka är att plantera kärnan av en avokado
och ett halvt år senare har man en välmående planta.




Vitlök i kruka, på fönsterbrädet i köket. Nära till hands att klippa ner i t ex sallad eller på smörgås. Och gissa att de smakar mums! Blötlägg vitlöksklyftor ett dygn, plantera och några veckor senare får man njuta av färsk vitlök. Hur enkelt som helst. Vill man ha vitlöken länge bör den vattnas med lite gödsel nu och då.



Jahapp, då ska man väl ta i tu med påskgräset också. Det borde man ju ha sått längesen  för att ha de  grönt och frodigt innan påsk. För se hur det går i år... :o)

p.s. Idag har våra dammråttor blivit uppslukade av kobran (8m lång slang till centraldammsugaren) så nu är vi utan husdjur en tid framöver :o)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar