18 april 2017

Påsken 2017


tårtan

Då var påsken över för denna gång. Vi har haft gäster alla dagar. En del har vi bjudit på middag och andra har kommit in via på en kaffe, ett vinglas eller en öl. Vi blev besökta av en hel del påskkärringar också. Och allt rätt kravlöst. Gäster avlöste varandra och alla var välkomna till ett hus med ibland obäddade sängar och högar av disk.

äggen

Vi har färgat ägg och ätit chokladägg. Påskharen hade självfallet hälsat på under natten. Till och med tonåringarna var lika glada som för tio år sedan att haren kom. Fniss! Traditioner är till för att inte brytas! I år stod jag inte bland publiken vid Rådhusparken utan uppe på trappan med alla fina påskkärringar, påskharar och diverse troll. Detta tack vare mina små syskonbarn som inte vågade sig upp dit utan mitt stöd.

Untitled

mat3

Vi har ätit godis, bakverk och god mat. Lamm, rosmarinpotatis, rödvinssås och den godaste trattkantarellsoppan på länge. Vi har provat sherry till soppa och avnjutit ett av årets vin till varmrätten. Vår vän, som också är kock, hade med sig lite mer exotiska kött när vi bjöd dem på middag. Gott och något man inte äter till vardags.

Untitled

maten

Väl hemma blev det påskens sista måltid på rester som blivit över. Lika gott fortfarande! Och nu smakade dessutom påsktårtan god. Min "hittepåtårta" som inte alls blev som jag tänkt mig. Glutenfria chokladbottnar med mangomousse och chokladöverdrag. Nå, nästa gång lär jag väl hålla mig till ett recept?! Or not! Fniss!

mat2

Untitled



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar