27 april 2017

Gluten- & laktosfria munkar


Untitled

Vi bakade munkar i tisdags, Lillebror och jag. Eller egentligen hjälpte hela familjen till innan det var klart. Jag har gjort struvor några gånger förr men valde att testa munkar för att struvorna är så tidskrävande. Vi gjorde gluten- och laktosfria för att alla i familjen skulle kunna smaka.

Untitled

Storebror kom till undsättning vid friteringen. Det visade sig att han var en riktig hejare på det. Vi valde att fritera i kokosfett framom olja. Fettet värmde vi till 160 grader innan vi satte i första munken. Det fick jag googla eftersom de flesta recept innehöll olja och oljans temperatur.

Untitled

Untitled

Bakar man med en uppfinningsrik Lillebror får man räkna med spindlar, larver och andra latmaskar, såsom han själv beskrev konstverken. Sen skall mästerverken självklart förevigas också. (bilden nedan) Receptet hittade jag här. Jag bytte ut lite av mjölmängden till kokosmjöl och havremjöl, enbart för att glutenfria mjölmixen tog slut. Det visade sig att kokosmjölet gav en väldans god smak åt munkarna även om det bara var 1½dl av hela mjölmängden. Mjöden blev tappad på flaska ikväll, ballongerna och serpentinerna inhandlade. Vi är klara för valborg!

Untitled






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar