27 oktober 2015

Glittrande ljusstakar


IMG_0507

När jag var liten hörde det till vårrutinerna att putsa cykeln. Varje del polerades skinande ren. Min far hade ett medel som var rena magin på rost och gjorde att hela cykeln blänkte. Mässingsljusstakar jag köpt på lopps var tråkigt smutsiga. Försökt putsa dem med lite såpa och vatten, utan resultat dock. Kom på cykelputset från barndomen och googlade. Sökningen gav resultat och jag hittade ett motsvarande.

IMG_0519

Putsade både mässing och koppar. Skillnaden är enorm. Det är en vit pasta som stryks på tunt och sen polers men en mjuk duk. Funkar på krom, mässing, koppar, nickel, rostfritt stål mm. Polishen polerar, skyddar och tar bort rost. Lätt som en plätt säger jag och rekommenderar varmt.

IMG_0521

IMG_0526

Autosols Chrom Glans finns på de större varuhusen. Jag köpte min på Hong Kong i Vasa för ca en femma. Dags att börja polera ljusstakarna, om inte annat så för att nedräkningen inför jul börjat. Fniss!

IMG_0531



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar