12 maj 2015

Plasthyddan


IMG_9363

Kärt barn har många namn, sägs det. Det fula spektaklet - plasthydda, plasttält, plastkoja, plasthus. Jag har kallat det allt möjligt genom åren. Ett fungerande litet skydd jag byggt ovanpå en lastpall. Ett litet växthus dit jag ställer in de i garaget övervintrade plantorna, för att påskynda, så de skall hinna blomma innan höst. Våra somrar är rätt korta trots allt. Drömmer fortfarande om växthuset, men de planerna har jag lagt på hyllan för en tid framöver. Så detta får duga åt plantorna så länge.

IMG_9358

Hortensian visar goda tecken på vår. Kommer inte ens ihåg ur många år jag haft den. En helt vanlig hortensia som jag fick till morsdag. Den klippte jag ner i höstas, i vanlig ordning. Förvarat den garaget. Vattnat den några gånger i vinter och lyfte ut den i tältet för ett par veckor sen. Byter jord varje vår (jord med rätt ph) och göder med passande gödsel. Stamrosen klippte jag ordentligt, sen lite rosgödsel och den ser också ut att må bra. Likaså rosmarinen, citronmelissen och elefantgräset. Får vi se hur de går med de andra. Alla dahliaknölar möglade och ruttnade bort. Vissa gräs ser också ut att inte orka växa. Här och här och här kan läsa mer om mina övervintrade växter.

IMG_9359



2 kommentarer:

  1. hej, va kul att "hitta" en ny blogg härifrån! Va fint med det lilla växthuset, funkar bra tycker jag om man ser hur bra blommorna har växt, Jisses så stor hortensian är, jag har två st och har de planterat i blombänken, men det tar ju så länge innan de kommer igång.Tror att detdär att ha dem i kruka skulle va bättre. Fint o städat har du i vardagsrummet, blev bra med den "nya" vita hyllan. Jag borde nog städa i här lite överallt, men det tar så skit länge i fähuset o sen vill jag bara va ute o hacka bland mina blommor. haha.. jaja "skräpet" far ju ingen stans heller...kram

    SvaraRadera
  2. Välkommen! Kul att du hittade hit! Ja, städa kan man göra i höst. Njut av trädgården och våren! Hortensian i kruka är verkligen ett bra knep. Har man inte en ful plasthydda kan man dra en plastpåse över krukan som lite växthuseffekt. Bara att testa!

    Ha det gott!

    SvaraRadera