18 september 2012

Sodaplättar

Halloj!

Regn, rusk och nattens storm har gjort sitt. Hela familjen var trötta och hängiga. En perfekt kväll att unna sig lite gott och steka sodaplättar. För det är det vi kallar dem, de amerikanska pannkakorna. Benämningen kommer väl från att man förr blandade soda i smeten, i stället för bakpulver, som vi gör idag. Sodaplätter är super goda och väldigt lätta att göra. Ett recept jag ärvt av min mamma och verkligen något ni skall testa!


Mommos Sodaplättar

2.5 dl surmjölk
2 tsk bakpulver
1 msk socker
½ tsk salt
3 dl vetemjöl
2 msk smält smör

Blanda alla ingredienser till en jämn smet. Sätt lite smör i plättpannan vid stekning. Jag satte i ca 1dl vanilj jougurt utöver surmjölken, för att jag tyckte att smeten var lite väl stabbig. De beror på hur tjock surmjölk man använder. Den fettfria är rätt tunn. Jag byter i bland ut en det av vetemjölet mot fullkorns grahamsmjöl för att få dem lite nyttigare. Har även blandat i lite kanel, när jag velat lyxa till de. Nu får ni testa er fram :o)

Sen när det blev några plättar över fick mamsen (läs:jag) göra sina egna delikatesser.
En skiva brié ost, svartpeppar och lite honung. Gratinera i ugnen tills osten smällt...


...bred på lite syrlig sylt eller marmelad. Jag använde rabarberkompott som är kokat på vitt vin. Kompotten kokade jag i somras när det var aktuellt med rabarber. Oj jösses, perfekt kombination! Supergott det var!

Hejsvejs!

4 kommentarer:

  1. Hei! sodaplättyjä voin myös laittaa kermaviilistä.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Juu, ja joissakin resepteissä on pelkästään jugurttia.
      Man tager vad man haver - eikö vaan?! :)

      Radera