4 september 2012

RöttÄpple & GrönTomat


Hej!

"Syltandet och saftandet" fortsätter. Nu är gröna tomaterna inlagda. De super-duper goda syltade tomaterna. Dem gör jag varje höst. I år blev det rekord stor sats. Plockade in 1,6 kg tomater från den här plantan i går kväll. Det finns tomater hur mycket som helst på det två andra plantorna också, men sparar lite på dem ännu, i hopp om att några av dem kanske hinner mogna. Det gamla skannade receptet till inläggningen hittar ni här (borde skriva nytt, men det får bli en annan gång)
 

Det blev så mycket äpplen i det lilla unga äppelträdet i år, så vi mäktade inte äta dem alla. Kokade mos på en del. Jag kokar mos enligt knepen jag lärt mig av min bortgångna fammo. Häll 1 dl vatten i en kastrull. Fyll kastrullen med äppelklyftor.


 Koka tills klyftorna nästan kokat sönder. Mosa sönder lite till med en stor slev eller använd stavmixer.


Våra barn gillar inte skalrester i moset så jag passerar den. Tryck moset igenom finmaskad sil med slev. Använd en ny ren kastrull. Det här är det mest tidsödande skedet men vad gör man inte för sina barn?!


Ställ kastrullen på svag värme igen. Tillsätt den mängd socker du önskar, lite i taget, och rör om hela tiden. Moset bränns lätt vid och då är det förstört! På 3 liter passerad mos tillsatt jag 4 dl syltsocker. (väldigt lite jmfr alla recept, men vi gillar moset så, dessutom undviker vi att söta i onödan) Jag pressade i citronsaft från en halv citron. Det gjorde inte fammo. Det var bara något jag kom på just som jag stod och väntade att moset skulle koka på nytt. För det ska den.


Häll moset i rena heta burkar. Jag hettar upp ugnen till 100 grader. Använder diskhandskar när jag handskas med de heta burkarna och moset. Praktiskt, man bränner sig inte! Ett till tips - sätter man en het bruk eller flaska på en kall diskbänk så spricker den genast - handduk under! Sen låter jag burkarna svalna lite. Tvättar av det mos som klottat ner burkens utsida och stället ut dem i kallförådet upp och ned. Det gör jag för att det inte skall mögla. Det bildas vakum i buken och inget mögel! Enkelt!


Saftflaskorna förvarar jag liggande med botten framåt. Vakum och inget mögel där heller. Lite målartejp i botten med information om innehåll. Hur enkelt som helst det också! Jo, och sen när jag ger bort sylt eller saft dekorerar jag förstås dem fint. För det är trots allt en av mina favorit pyssel.


 Såja, där fick ni busenkla recept på äppelmos och lite tips på mögelfri förvaring av godsakerna!
Jahpp, samma elände som igår kväll...disken står och väntar igen...suck! :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar