26 september 2012

Chokladmynta


Hejsan!

Höstens förkylning har anlänt till denna stuga också. Lillebror och jag är hemma idag och försöker vila och ta igen oss. Jag känner mig som om jag blivit överkörd av något stort. Lillebror har varit snuvig och hostig nån vecka redan. Hans förkylningar brukar tyvärr bli en långkörare. Ni som har barn i dagisåldern, känner säkert igen fenomenet? Nu har vi laddat upp med popcorn (jo faktiskt, en helt vanlig onsdag) och film. Passar på att kolla bloggvärlden under tiden han tittar på filmen.

Hett vatten, tre blad mynta och den stora favoritmuggen från Höganäs Bruk.

Nyhet bland mina örter i år var, chokladmynta och curry. Curryn berättar jag mer om en annan gång. Myntan är en ört som man absolut INTE skall plantera i grönsakslandet, vilket jag tyvärr gjorde, eftersom jag då inte visste bättre. Myntan växer något enormt och sprider sig med jordrevor. Lär dessutom vara svår att få utrotad?! Myntan skall stå i kruka för sig själv! Nå hur som helst, i morse plockade jag några blad och gjorde te, i hopp om att kurera mig lite. Gott och friskt, men om de smakar choklad kan jag inte säga. Kanske det enbart beror på att smaklökarna är lite "av-dankade" just nu?!

Virrvarr av chokladmynta!

Hoppas ni har en fin onsdag och kommer undan förkylningarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar