19 september 2012

Lyckad övervintring


Go kväll på er!

De va längesen jag bloggade om trädgård. Främsta orsaken är att det mesta är blött, sönder regnat och/eller visset. Stor del av min trädgård kom aldrig riktigt igång i år p.g.a. den kalla sommaren. Dessutom är hösten inte min årstid. Jag stortrivs på sommaren när allt blommar och frodas. Älskar när barnen är hemma och vi får tillbringa dagen tillsammans. Att spana in knoppar som slår ut och vänta på att trädgårdslandets grödor växer till sig. Hösten är melankolisk och mörk. Allt de vackra vissnar och dör ut. Blött, grått och kallt.


Den vita hortensian blommar ännu. Inte lika vacker som på bilden (=bilden är ett par veckar gammal) men ändå. Det är fjolårets exemplar som jag övervintrat i garaget. Satte i våras ny stor kruka, med Rhodo-jord. Har gödslat med Rhodo-gödsel i sommar. Förra sommaren var den vita lika liten som den rosa bredvid. Där ser man - bra kvalitet på jorden och lite gödsel nu och då - de är receptet till framgång :)


Uppe på terrassen har Lillebror satt vaktmanskap...


...i form av en något hängig SpindeL-Man. Den kanske skrämmer en och annan inkräktare? :)


Lite mer experiment! Påskblommorna från mitt jobb. Den vita krysantemen och gerberan blev kvar i garaget, främst för att det var så mycket snö att pulsa igenom för att nå komposten. Sen i våras när jag städade ur garaget på att alla övervintrade krukor upptäckte jag att dessa två växte. Gerberan har blommat med sex blommor. (Glömde fota tidigare, bara två blommor i blom och den ena redan lite brun) Bytte större kruka. Gödsel och vatten och så blev de så vackra?!

Kanske ni har nån kruka ni kan testa på att övervintra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar