30 december 2011

Funderingar om dukning

Hej på er!

Sen natt igen för jag har möjligt att blogga. Tiden är lite knapp på alla fronter igen. Funderar på dukningen till i morgon. Titta igenom lite bilder och hitta hur många foton som helst på dukningar vi fixat. En bildkavalkad, varsågoda!

Först - barnens dukning till lillajul. En grön och röd dukning för familjen. Handstöpta ljus och egenhändigt gjorda servettringar i rött filttyg. Blinier bjöds till förrätt. Storasysters önskan att jag skulle publicera bilderna :o)

Följande bilder är tagna på julafton i år.


Som servetter fungerar gamla rödrandiga handdukar i linne. Samma servettringar som
på lillajul, i vilka jag fäste de underbart vackra blommorna, tovade av min mamma.


Mamma har tovat så många blommor, att de skall räcka till, när jag vill duka fint för hela släkten.


Ittalas Festivo ljusstakar hör julen till. Dessa ljusstakar har jag fått av mina faddrar när jag var liten. Då tyckte jag de var fula. Vilken tur att man kan ändra åsikt. Dessutom är de väldigt inne just nu. Sagaforms röda snapsglas och karaff hittade jag på rean för något år sen. Mina julfavoriter.


Julen 2010


Samma julservetter, men pepparkaksformar som servettringar.
Nedan - en stämningsbild i mysbelysning.


 ...hmm...de var ju nyårsdukning jag skulle planera... :o)

Nati nati!

3 kommentarer:

  1. fina dukningar :) Gott Nytt År till dig och Seralias Stuga!!

    SvaraRadera
  2. Jättefint !
    Gillade verkligen de tovade blommorna !
    Ett riktigt Gott Nytt År Mona och Seralias stuga !
    Ö: Carina

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra dukningar! De tovade blommorna var verkligen pricken över i - så snygga och passar både vinter och sommar.

    SvaraRadera