5 februari 2012

De nalkas kalas


 God Afton!

Oj, så min blogg lider. Jag hinner inte uppdatera så ofta som jag skulle vilja. Det gäller nog för mig att gilla läget just nu. Och andra har jag uträttat så många andra saker, viktiga sådana. I går tjuvstartade vi på födelsedagsfirandet. Lillebror fyller år på tisdag. Det blev ett litet kalas med få, men mycket kära gäster, i går kväll. Jag testade recept från den här boken.

Toppiga marshmallowcupcakes.

Cupcakes med Jelly Beans. Födelsedagsbarnets favorit.

Vitchoklad cupcakes med nötter.


De  misslyckade, men de godaste! Jag glömde sätta i äggen i smeten. Cupcaksen "pladdade" ihop och blev ihåliga skålar. Fyllde dem med "man tager vad man haver", principen igen en gång :o) Vaniljmousse, smaksatt med marianne-crunch och frysta jordgubbar. Serverades med rabarberkompott. Gudomligt gott!


Den sista bilden är ett bevis på att ingen är fullkomlig. Det bjuder jag på :o) Tårtan blev också en "man tager vad man haver" grej! De visade sig att sockermassan jag skull kavla ut och göra ett fint överdrag av, var gammal (skulle vara bra att kolla bäst före datum ibland). Bytte ut sockermassan mot våra trädgårdshallon men gelésockret som vacker skulle täcka hallonen misslyckades. Vaniljmoussen jag spritsade på kanterna var för lös och rann av.  För att det överhuvudtaget skulle se ut som en barntårta tömde jag på massor men godis. Inte det bästa beslutet det heller! Så nu vet ni det! :o) Fjolårets tårta var minsann mycket vackrare!

Önskar er en bra start på veckan!

4 kommentarer:

  1. Va bra att boken kom till användning. Era bakverk ser jättesmarriga ut. Gratta lillebror från hela vårt gäng :)

    SvaraRadera
  2. Ser hur bra som helst ut och GOTT! Ha en bra måndag :) Förresten, dina grejer är levererade till frisörskan...

    SvaraRadera
  3. oj himmel Mona va di va gooda! Ja byter gärna bort Janin mot fler en ny gång, bara säg till när du behöver honom (o har bakat) ;)

    SvaraRadera
  4. Tack Johanna, än en gång! Det blir många "bakningar" ur den boken!

    Camilla, STORT tack! Jag kontaktar frisörskan :o)

    Det är bra att det smakade! Leveransen kom fram m.a.o?! :o) Och vet du, Janin var oersättlig. Krama honom från mig!

    SvaraRadera