15 februari 2018

Ny kostym i puderrosa


Untitled

Jag har en plan! Och den har jag haft länge, men rackarns då brist på tid sätter käppar i hjulen. Min älskade gungstol i vardagsrummet behöver nytt tyg. Där har den stått och väntat flera år kamouflerad med en naturvit filt. I höstas köpte jag ett svartvitt stormönstrat tyg som jag redan hunnit skippa. Istället tänker jag mig ett överdrag i detta puderrosa stilrena tyg. (lite dålig bild och svårfångad färg)

Untitled

Egentligen föddes idén med puderrosa, när jag fick dessa ljuvliga mattor. Jag tänker inte klä om gungstolen, utan bara sy en borttagbar "huva". En enkel ny kostym med andra ord. Gungstolen har jag ärvt av min farmors bror för en herrans massa år sedan. Min svärfar och jag restaurerade den i mitten av 1990-talet, enligt alla konstens regler. Den var isärplockad i minsta beståndsdel och allt fixades. Trädelar, fjädringen, banden inuti, ja allt. 

Untitled

Men de ljusa tyget med gröna inslag har blivit smutsigt och dessutom gillar jag det inte mer heller. Att klä om den har jag varken tid eller lust med, så "huva" få det bli. Den lilla fina pallen ska jag också piffa till lite. Den har Storebror gjort på träslöjden när han gick i lågstadiet. Den är mig väldigt kär och framförallt skön att slänga upp fötterna på när man sitter i gungstolen. Jag ska visa er allt sedan när det är klart.

Untitled

Hyllan på bilden nedan kom jag att börja fundera på i kväll också. Hög igenkänningsfaktor när Linda beskrev att hon varje år den här tiden slås av samma iver att göra om och fixa hemma. Anna-Lena instämde, men hon gick så långt att hon målade om vardagsrummet direkt, liksom! Jag då, jag har funderat om jag ska måla hyllplanen på hyllan ända sedan vi satt upp hyllan för snart 1,5 år sedan. Lika rapp som Anna-Lena är jag verkligen inte. Hahaa! 

Untitled






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar