5 maj 2014

Den gröna vitlöken



Hej måndag! Hur har ni det? Här är vi mer eller mindre krassliga hela bunten. Hackhosta och snörvel i var vår. Skulle behöva kurera hela familjen känns de som :o) Tror på vitlökens läkande kraft och barnen knappar glatt i sig den gröna vitlöken. När jag planterade om några blommor passade jag på att sticka ner vitlöksklyftor i små krukor. Solen och värmen har gjort sitt och den gröna blasten växer fin. Jag klipper av och smaksätter maten. Strör över salladen eller ovanpå smörgåsen. Jätte gott och super nyttigt!


Vitlöken kräver mycket näring och tycker om mycket jord 'kring fötterna'. Så vill man ha en långlivad odling ska man absolut inte så i lika små krukor som jag gjorde. Estetiken vann denna gång! Tycker de är så fina de små fyrkantiga krukorna. Ett litet husmorstips på slutet - Jag sätter klyftorna i blöt ett dygn innan jag planterar. Mest för att då rotar de sig snabbare.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar