23 januari 2014

Chokladkulor för hjärtat



 
Behöver ni hälsosammare godis till helgen? Visst har ni läst forskning att choklad är bra för människokroppen? ;o) Då bör det väl vara den mörkaste sorten, sägs det! Nå hur som helst, ovan ett supergott recept på chokladkulor jag gör till jul. En av sorterna som oftast först är slut av dem alla. Sockermängden halverar jag när jag använder mitt hemgjorda vaniljsocker. Det går utmärkt att också lämna bort sockret helt. Vill ni göra dem glutenfria, byt ut kexen till en glutenfri sort. De fotade kulorna ovan blandade jag 30/70 Fazers Blå och Lidl 80% choklad, för att barnen gillar det bättre så. Inte lika nyttigt men de struntar vi när det är jul.


* Gravida och småbarn bör undvika bakverk med råa ägg


Redigering senare samma kväll:
 
En god facebok-vän till mig, var så pass alert och framförallt så snäll att hon meddelade och frågade "ägget då?" Det glömde jag visst :o) M.a.o. efter att ni blandat i kexsmulorna, mandelmjölet och sockret låt smeten svalna lite och sen i med äggvitan. Då sammanbinds smeten så att det går att göra kulor!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar