5 november 2013

De vart 80 i helgen


De var ett tag sen! Vardagssysslorna slukar all tid igen. Lite har vi trots allt hunnit festa :) Nära att det blev avbokat p g a Lillebrors förkylning, men vi fick till det trots allt. Snabba beslut och snabb planering i sista minuten. Gubbens och min första 40 + 40 fest. Först ut var våra goa grannar. De som överraskade oss just då när vi anade det som minst. "Femrätters" med god 10-årig dryck och härliga gäster. 


Jag hann inte fram med kameran innan alla rätter. (Dessutom kan jag tycka att det är lite fräckt mot gästerna att klicka medan maten kallnar) Dagen till ära vår nyinköpta svarta duk. Va säger ni? Gilla eller ogilla? :) Lite annorlunda jämför med mina alltid vita dukningar, denna och denna. Recept på allt det goda kan jag inte ge er eftersom vi återigen kokar på känsla. Soppan på jordärtskocka kan ni googla. Finns många goda enkla recept att välja på. Likaså rödvinssåsen, chokladfondanten och  duchesspotatisen. Det är inga svårtillagade grejer. Mögelostgratinerade rödbetor hittar ni här. Lyckligtvis blev det mat över så vi åt gott även på söndag t.o.m. med en skvätt vin.


Det röda vinet ovan, fick vi som gåva och det vita var vild lyckoträff. Rekommenderar bägge! Söndagens snittar i en enklare utformning men lika goda som kvällen innan. Laxmousse med ruccola och avokado kräm med serranoskinka. Choklad fondanten blev perfekt på söndagen. Kvällen innan gräddade vi den för länge. Knepigt med sekunderna vi gräddningen :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar