17 januari 2012

Vit amaryllis

God afton!

Har ni haft en bra dag? Hunnit busa i snön? Jag hade tänkt svara på det här blogginlägget men mitt svar hade blivit så långt så vi tar det här i stället :o)

Jag har amaryllisar ännu. De har blommat så fint sen första advent. Vita fina dubbla kronblad. (Jag köper enbart vita julblommor) Jag köper dem varje år på den stora K-super marketen för 7.90€. Köpet tre på en gång för de vita brukar ta slut genast. Förvarar dem mörkt och svalt, sen ställer jag fram dem en efter en, för att ha fin blomning hela december.


Den tredje stjälkens blommor är på väg att slå ut nu. Vattnar inte alls före den gjort det. Då vattnar jag pytte, pytte lite. Om stjälken trots allt vill skjuta i höjden sätter jag i mina fiffiga amaryllisstöd. Dem som jag och Gubben donat. Ovan, stödet med en av mina änglar by M. Såhär såg samma blomma ut på julafton.


Likadant gör jag med hyacinterna. Vattnar inget för de blommar. Jag köpte de första hyacinterna för 2.50€/st på de stora blomstervaruhuset med stort P. De orkade inte ens växa upp ur bladen. Sen köpte jag 15-20st av den billigare varianten, 79cent/st från ovannämnda varuhus. De blommade hur fint som helst. Vissa t.o.m. två gånger. Jag förvarade de knoppiga hyacinterna i garaget +8 grader och plockade in dem när det behövdes. Jag har lärt mig att både amaryllisen och hyacinten vill stå ljust. Vid fönstret och inte inne i rummet bredvid granen.


Sen när de vissnat sätter jag ut dem i garaget och väntar på våren. När tjälen gått ur marken gräver jag ner dem. Så blommar de på hösten...


...eller så glömmer man gräva ner dem och hittar dem på hösten i garaget, sätter ner dem i en gammal Arabias porslinsskål och väntar på en ny vår. Skålen har stått i garaget i ca 7 veckor. I kväll tog jag in den för fotografering. Nu får den stå vid fönstret. Jag ska visa er sen hur det går med mina återvunna hyacintlökar från julen 2010.

Så nu vet ni det. Bra med förhandsinformation till december :o)
Slutsatsen då? De billiga blomlökarna, åtminstone i mitt fall, blommar jätte fint de också!

 Hoppas vi ses i morgon!

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag har missat det här inlägget och länken. Tack för det :-) Och vilka bra tips du kom med! Min amaryllis stod inne i rummet bredvid granen...får fundera ut en ny plats till nästa år då med andra ord :-)

    SvaraRadera