11 september 2017

Frisering av äppelträden


Untitled

Den senaste veckan, de dagar det inte regnat, har jag passat på att beskära äppelträden. Jag beskär alltid i slutet av JAS, d.v.s. juli-augusti-september. Beskär inte om vårvintern, mest för att undvika vattenskott och ful tillväxt. De sägs att unga träd ska man beskära om våren så blir kronan snabbt stor och äldre träd beskärs med fördel under JAS. Jag har unga små träd och beskär alltid ändå om hösten.

Untitled

Varför beskära så små och unga träd då? Jo, för att de ska växa rätt, hållas friska och starka. Så att grenverket ska orka bära frukten. Även om trädet ser okej ut om våren och grenarna verkar växa fint, blir det enorm tyngd när äpplen mognar. Har man då inte vårdat trädet är olyckan framme. Som på bilden ovan. Grenen brister och det blir ett stort sår som ska läka. Trädet har mycket mer jobb att läka en sådan skada framom ett fint beskuret. Märk väl, då beskär jag mina träd varje höst och ändå brast det.


Untitled design(3)

Untitled design(1)

Ovan träden som står hemma på vår gård. Jag gick rätt hårt åt dem i år. Tog bort många nedersta kvistar så att det ska vara lättare att klippa gräsmattan under trädet. Det ena trädet luta rätt duktigt och har försökt åtgärda det genom att beskära på motsatt sida, utan resultat dock. Hörde att det är vattenådror djupt nere i marken som kan göra att äppelträden söker sig åt ett visst håll.

Untitled design(2)

Untitled design



Ovan två träd som står vid vår stuga. De har aldrig burit frukt, på de tre åren vi ägt gården, så jag har ingen aning vad det är för äppelsorter. Men väldigt vanskötta och dåliga exemplar är det. Jag har efter bästa förmåga försökt rädda dem och kanske det nästa sommar blir några äpplen. Om det ena trädet hemma på gården står snett, är det inget jämfört med detta vid stugan. Får se om ja ska lyckas hålla det upprätt. Jag friserade rejält här också som ni ser på före och efterbilderna.

Untitled

Jag är i princip självlärd hur jag beskära träden. Första gången jag beskar, hade jag hjälp en trädgårdsmästare. Hon lärde lärde mig grunderna och resten har jag läst på. Det är rätt logiskt egentligen. Det finns massor med info om ämnet på nätet, bra böcker på biblioteket och i handeln. En väldigt bra bok är, Äppel i norr, av Leif Blomqvist, som getts ut för något år sedan. Jag ger gärna tips och berättar hur jag gör i praktiken, har hjälpt många vänner och grannar med deras träd, men att skriva utförligt hur ni ska göra vill (vågar) jag nog inte här på bloggen.Fniss!

Untitled





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar