5 februari 2017

När staken brinner upp


Untitled

När staken brinner upp! Jo, för det var det fem före att den gjorde. Mina loppade svarvade ljusstakar i trä. Jag vet såklart att man inte får lämna dessa ljusstakar oövervakade. Inte en minut ens. (Inga ljusstakar överhuvudtaget) Det trodde jag inte jag gjorde heller, men vips så sotade det. Kunde såklart ha gått mycket dåligt.

Untitled

Då kom jag på en fiffig idé. En slags förta hjälp. Tänker att det inte är lika lätt att det tar eld när jag sätter i en ljuskopp. För att få hålet lite större använde jag mig av en vinkork med lite sandpapper runtom. Dessa ljusstakar har jag vid vårt fritidsboende och där råkade jag inte ha passliga verktyg som kunde varit till nytta. Min man skrattade stort åt mig där jag satt och gned med vinkorken och sandpappret. Han ansåg att vi kunde tagit hem ljusstakarna och fixat dem hemma, men ser ni, de ansåg inte jag! Hahaa!

Untitled

Jag använde helt vanliga ljuskoppar i metall. Sådana som Ernst Kirchsteiger på svt 4 använder jämt och till allt, tycker jag. Dem köpte jag i hobbyshoppen för några euron.

Untitled

Untitled

Jag tycker det är fint med ljusmanschetter på ljusstakarna. De förebygger också det värsta klottet av rinnande stearin. Manschetterna fyndar jag på loppisar för struntsummor. Gamla fina i glas. 

Untitled

Ljuskopparna skulle ha hållits på plats i ljusstaken utan lim, men eftersom Gubben höll på med renovering intill och använde sig av ett eldfast superlim, sprutade vi lite av det under ljuskoppen och tryckte sedan ner den i ljusstaken.

Untitled

Untitled

Där står mina fina röda ljusstakar. Dem jag betalade 50cent för. De fina golvlisterna då? Varför plockar jag inte bort dem innan fotografering? Jo, för jag skrev att Gubben renoverar, där intill. Svänger kameran en smula, så håller han till där nere i knuten. Åtgärdar en väggstump som också var i behov av första hjälp pga värmen och elden.

Untitled

Har en till ljusstake i trä. Ett annat hantverk som jag också fyndat på loppis. Även i den har jag satt en ljuskopp. I första hand för att ljuset inte stod rakt pga hålet var för stort, men sedan kom jag på att det är mycket tryggare att ha ljuskopp även här.

Untitled

Untitled




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar