11 juli 2013

Pytte pytte liten


Myskmadra


En liten näpen perenn som även kan hittas vild i skogar och mark. De jag har i trädgården har jag köpt och planterat där jag ville ha dem. Marktäckare som trivs i halvskugga och som sprider sig snabbt. Tacksamt! Tareq på Trädgårdsonsdag kryddade snapsen med den och parfymindustrin använder den för den starka doften, kumarin. Jag har den för att den är jätte fin och klarar sig utmärkt i skugga. De pyttesmå blommorna är så otroligt söta och de glansiga stjärnformade bladen är fina i sig. Vackrare marktäckare får man söka! Hipsan hoppsan, där fick ni ett plant-tips till :)


2 kommentarer:

  1. Va? Blommar din nu först. Min blomma i våras. Jag gillar den verkligen. Den har bara på 2 säsonger vuxit till en ansenlig matta redan.
    Linnéa

    SvaraRadera
  2. Jo, blommar hela sommaren. Står i skugga. Ja visst är den fin :)

    SvaraRadera