18 juli 2012

Mumsig pajbotten


 Morning!

Svängde ihop en äppelpaj i går kväll. Jösses så gott det blev! Har fått ett enkelt och jätte gott recept av min mamma. Botten är mer "kak-lik", smulig och fluffig, tack vare potatismjölet och bakpulvret. Kom på att jag skulle prova strö lite mandlar ovanpå. Smälte lite smör och lite av mitt hemgjorda vaniljsocker i en kastrull och rörde försiktigt i mandelspån. (Tyvärr har jag inga mått, eftersom jag bara rörde ihop och testade. Men barnen kom på att det påminner om glasyren på toscakakan. Kanske ni kan använda det receptet?!) Strödde på de brynta mandlarna på pajen vid gräddningens slutskede. Serverad med vispad Vanilla på burk.


Mommos mumsiga pajbotten

150 g smör
3/4 dl socker
1 ägg
1.5 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Rör rumsvarmt smör och socker. Tillsätt ägget och blanda om ordentligt. Blanda sen i resten av ingredienserna. Rör om tills smeten är jämn. Bred ut smeten i en smord pajform och smaksätt med bär eller frukt, frysta eller färska. Grädda i 175 grader i ca 25min eller tills pajen är gyllenbrun.

1 kommentar:

  1. Oj så gott det där låter och ser ut ! Måste provas nu då blåbären mognar..tack tack !
    Soliga hälsningar
    Carina

    SvaraRadera