27 mars 2017

Bortglömt lökkaos


Untitled

Titta! Allium som jag petade ner i krukor förra hösten och som mössen till och men hann knapra på lite, växer och frodas. Jag har förvarat dem i garaget där v har ca +8 grader. Förra helgen när det var soligt och varmt bar jag ut dem och vattnade krukorna med lite snö. Trodde aldrig de skulle klara sig pga av att jag sött dem så dåligt. Jag blev irriterad på mig själv när jag glömde dem i lagret. Både frosten och mössen hann besöka krukorna innan jag i paniken flyttade in dem i garaget.

Untitled

Sen fick slarvern i mig också reda upp förra höstens ogjorda sysslor. Planterade om flera blomrabatter förra hösten och i samband med de uppenbarade sig alla nergrävda blomlökar också. Självfallet! Tanken var att jag skulle plantera dem i krukor redan då, men det blev aldrig av. Nu tänkte jag slänga röran men när jag såg att de flesta lökar grönskade kunde jag inte. Som vanligt! Hahaa!

Untitled

Försökte sortera dem så gott jag kände igen lökarna och sedan pillade jag ner dem i stora krukor och vattnade. Såhär har jag aldrig gjort tidigare men testa kan man ju, eller hur?! Kostar ju inget annat an en skön pysselstund i solen en söndag i mars.

Untitled

Gullvivan som också i misstag blev kvar i krukan när frosten kom förra hösten, gillade tydligen också att stå i garaget. Min tanke var att tina upp krukan och sedan slänga i komposten. Vilken tur att jag glömde. Fniss! Julens vita hyacinter får vänta lite till. Dem tänker jag gräva ner i blomrabatten senare i vår när det går att gräva i jorden igen.

Untitled

Smultronplantan som jag i misstag glömde, frodas också. Bra så! Klippte ner den efter fotografering, gav den lite "snö-vattning" och ställde tillbaka in i garaget i väntan på varmare väder. Som ni märker är det mycket som aldrig blev av och ännu mer som jag bara glömt. Gubben har bannats över mina krukor i garaget, men det har jag bara svängt dövörat till. Har inte orkat engagera mig och glömt all röra jag hade där. Men nu får man väl kort konstatera - Slutet gott, allting gott! Fniss!

Untitled

Untitled


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar