19 januari 2017

Snittblommor gillar sockerdricka


Untitled

Dags för husmorstips igen! Ett enkelt sådant som min fammo lärde mig och hon hade minsann gröna fingrar hon. Grönväxterna och blomstern prunkade i hennes hem. När man köper blommor får man oftast med en påse näring att hälla i blomvattnet. Men eftersom jag är ivrig att byta vatten och skära nya snittytor på stjälkarna, för bättre vätskeuppsugning, försvinner näringen i samband med vattenbytet.

Untitled

Några skvättar sockerdricka i vasen tillsammans med vattnet gör susen. Om det motsvarar näringen på påse, tänket jag inte doktorera i, men sockerdrickan funkar super. Min fammo talade om sockerdricka, för så hette de ju innan Sprite och Seven Up etc. Sätter ca ½dl lemonad på 0.75 liter vatten. Enkelt knep och värt att testa, eller hur? För vem vill inte att buketten ska stå sig fin så länge som möjligt.

Untitled




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar