29 januari 2017

Nejlikor i krukan


IMG_6219 

Ni är många som längtar efter vår och påskyndar vårens ankomst genom att förnya hemmet med grönväxter. Vårvintern är också den tid på året då många pysslar om sina grönväxter lite extra, nu när blomstren börja vakna till liv igen efter vinterdvalan. Jordbyte blir också aktuellt. Nya blommor och ny jord medför ofta, jag vill påstå alltid, blomflugor. De små irriterande, näst intill lika irriterande som fruktflugorna, svarta fän som yr runt som reaplan.

Detta har jag ett litet enkelt tips till. Tryck ner några torkade nejlikor i krukan och flygfäna är borta på nolltid. Ovan, bild på en hyacint från i julas. Med dem kommer också blomflugorna. Likaså amaryllisarna. Jag har flera år använt mig av knepet. Min svärmor berättade att man förr i tiden brände jorden i ugnen för att slippa blomflugorna. Också ett knep, men så pass bekväm är jag att jag föredrar nejlikorna. Busenkelt igen en gång!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar