14 oktober 2016

Rubba perfektionisten och en massa bark


Untitled

När jag gör något gör jag det väldans noga. Må de vara något jag pysslar, syr, trädgårdsjobb eller städning mm. Ja, allt jag åtar mig, gör jag utförligt och grundligt. För grundligt, helt klart. Jag är perfektionist! Perfektionist ut i fingerspetsarna! Ställer höga krav på andra med framförallt på mig själv. Alldeles för höga, har jag fått lära mig genom åren. Det är inte bra att var sådan! Man blir sjuk!

Untitled

Så nu har jag försökt att tagga ner. På alla områden. De är svårt. Supersvårt! Man föds med vissa egenskaper och det är en av egenskaperna jag nu febrilt försöker rubba. Bra planerat hälften gjort - de håller jag med om fortfarande, men man kan tagga ner även där.

Untitled

Varför skriver jag då detta nu plötsligt? Jo, för att jag stolt kan visa att jag gjort ett nytt projekt i trädgården. Ett projekt som bara är lite ditåt. Och jag är nöjd...ja eller inte 100, men så pass att jag inte tänker göra något mer åt det. Ni kan bara gissa Gubbens förvåning när jag meddelade att det är klart. Han hade svårt att förstå att jag skulle lämna det lite vint och snett. Men klagade gjorde han inte, han rykte på axlarna och sa ok. Lättnadens suck, vill jag påstå! Fniss! Han har väntat i 25år på denna ändring, typ! Hehe!

Untitled

Som ni ser, bilderna talar för sig själva. Jag har fixat runt bärbuskarna så att det ska vara lättare att klippa gräset och hålla det snyggt kring buskarna. Inget sicksackande mellan buskarna mer. Markduk under, kantsten och bark ovanpå. Vi hade en hel del betongstenar som blivit över från tidigare projekt, men de räckte inte riktigt till. Samma stenar fanns ej att får mer, så jag köpte liknande. Den billigaste som fanns. Där kantstenarna inte riktigt passade ihop kamouflerade jag med några naturstenar. Satt även en hög mitt bland buskarna.

Untitled

Tänkte använda bräder runtom, men som ni ser är området så sluttande att det hade inte gått, utan att gräva och trixa en massa. Stenarna var det enklaste alternativet. Vid vår sommarstuga har vi också 20st bärbuskar, på ett betydligt större område såklart. Får se vad jag hittar på där.


Untitled




2 kommentarer:

  1. Mitt tips är att strunta i barken och stenarna och skaffa en robotgräsklippare i stället. Ingen begränsningsslinga runt buskarna utan låt den klippa så nära den kommer. Funkar superbra hos oss. Inga långa grässtrån runt buskarna på 8 år. Suveränt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är smart! Nu har vi oturen att ha för stor lutning just där, så robotklipparen blir tyvärr inget alternativ för oss.

      Radera