31 oktober 2016

Halloweenfest trots allt


hallo-16-3

Vi som inte skulle fira Halloween, inte alls. Och inte skulle vi fara till stugan heller. Vi for till stuga och vi firade. Lillebror, Gubben, jag och min mamma. Allt ex tempore och med samma princip, den som tycks ha blivit mitt livs motto - man tager vad man haver. De flesta i matväg plockade jag ur kyl och frys på fredagskvällen innan vi åkte iväg och sen var vi ett varv via närbutiken på lördagen. Vi var dessutom bara fyra personer, så det krävdes inte så mycket heller.

hallo-16-6

Bordet dukade jag under tiden Gubben och Lillebror var och hälsade på hos fammo och faffa. Enbart för att överraska Lillebror. Det vill jag så gärna. Fick himmelens bråttom eftersom jag inte planerat någonting på förhand. Skannade igenom stugan och plockade de läskigaste jag hittade. T ex gamla psalmböcker som fanns i huset när vi köpte det. Lagom läskiga. De orange servetterna hade blivit över från nått år innan. De hade jag så få av, att jag var tvunget att klippa dem isär för att det skulle räcka till alla fyra.

hallo-16-5

De svarta ljusstakarna fanns i bokhyllan. Batteriljusen köpte jag tidigare i höstas och de råkade passa perfekt mitt på bordet. Spindlarna grävde jag fram ur leksakslådan. Det vita "vaddet" eller spindelväven prydde julgranen förra året. Likaså ljusslingan på bordet, den var också från förra julen. Ja ni ser, man tager vad man haver och det blir så bra så!

hallo-16-4


Laxsmörgås till förrätt. Stekt abborre till varmrätt och spökiga svarta prinsessbakelser till efterrätt. Den svarta marsipanen fick jag kavla med en vinflaska för att vi inte skaffat kavel. Fniss! Inte kanske det första man tänker på att införskaffa till sommarstugan heller.

hallo-16-2

Ljusstakarna ställde jag på ett tårtfat på fot för att få lite höjd och vällande känsla på spindelväven. På bilden nedan finns de grejer jag dekorera med. Inga mängder precis, men ändå så mycket att det blev hur bra som helst. Och det viktigaste - Lillebror var mer än nöjd!

hallo-16-1




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar