29 september 2016

"Må bra på jobbet - Alla vinner"


Untitled

I tisdags var jag på ett mycket intressant seminarium som ordnades av Svenska Bildningsförbundet Tankesmedjan Agenda. Föreläsningen hölls på restaurang Il Banco i Vasa. Deltagarna var många, mest damer, vilket jag kan tycka är lite synd. Hade önskat att också fler manliga företagsledare tagit sig tid och kommit och lyssnat på denna lärorika föreläsning.

Untitled

Bilden ovan, Mattias Fagerholm, Tankesmedjan Agenda, samt professor Guy Ahonen. Seminariet handlade i korthet om hur viktigt välmående är på jobbet. Mår vi bra, jobbar vi bättre och då ökar såklart produktiviteten, vilket leder till att lönsamheten ökar. Helt självklart eller hur? Genom ett bättre ledarskap kunde vi öka produktiviteten till och med 20% och inte 5% som Finlands regering nu talar om. Känns nästan skrämmande att man i Finland år 2016 måste poängtera, föreläsa och göra undersökningar om detta. Att vi inte fattar?!

Untitled

”Varje år förlorar den finländska ekonomin över 25 miljarder euro på grund av sjukpensioneringar, sjukfrånvaro och arbetsolycksfall. Den summan motsvarar närmare hälften av statsbudgeten. Ett bättre arbetsliv är en underutnyttjad möjlighet till ekonomisk framgång.” Så
skriver professor Guy Ahonen i Tankesmedjan Agendas rapport ”Bättre arbetsliv – bättre ekonomi”. Dessa 25 miljarder är kostnader som vi kan påverka, om vi vill! Om våra förmän och chefer vill! Om företagare vill! Om arbetsgivare vill! Om regeringen vill! 25 miljarder euro! Tänk er! Hisnande tycker jag!

Untitled

Det gavs flertalet konkreta tillvägagångssätt. Inte en massa flum som man genast glömde. Fiffiga enkla strategier och vi kan alla dra våra strån till stacken. Från gräsrotsnivå ända upp till regeringen. Dagens regering som inte alls verkar ha de på klart hur vi ska få Finland på fötter igen. Man kan inte bara ta och ta! Man bör även satsa och ge!

Untitled

Företagaren Anna Häggblom, som grundade Aveo i Vasa för tio år sedan, brinner för goda arbetsmiljöer och välmående arbetsplatser. Hon poängterade hur viktig arbetsmiljön är för att vi ska orka jobba. Om "härvaro framom närvaro", för att låna Annas ord. Att vara en flexibel företagsledare. Uppmuntra sina kolleger och anställda. Tro på dem, ge dem en chans att lyckas och göra ett gott arbete. Låter kanske klyschigt när jag skriver det, men hade ni hört Anna hade ni varit av helt samma åsikt. Nedan Aveo-blomman som Anna framställt. En blomma som består av fem E:n, innehållande många kronblad som bör tas i beaktande om man önskar skapa en bra arbetsmiljö.

26-9-tankesmedjan-agenda-013
Bilden lånad från Aveos sida.

Untitled

Som sagt - Inte närvaro - utan härvaro! Nedan Annas 14 + 1 snabba tips hur du kan gå till väga för att förbättra arbetsmiljön. Jag kom genast att tänka på hur viktiga dessa element även är hemmet.

Untitled

Mentalcoachen Christoph Treiers föreläsningar har jag varit på tidigare. Alltid lika intressant och en inspirerande föreläsare med god humor. Alltid berörande ämnen som når en på djupet. På detta seminarium kom han med konkreta exempel på hur man kan förbättra sitt eget välmående i arbetslivet. Fyra delområden. "Alla vill lyckas!" För det vill vi ju! "Att bry sig!" Lyssna och kommunicera med din nästa. "Att stöda!" Ge stöd åt varandra! Att göra fel är mänskligt. Det ända sättet att inte göra fel är att inte göra någonting alls! "Att förbygga!" Vi underhåller och servar maskinparken på arbetsplatserna för att upprätthålla produktionen. Hur ofta servar vi personalen? En väldigt bra tankeställare!

Untitled

Detta ämne är något jag verkligen brinner för. Att må bra på jobbet för att orkar och framförallt vilja orka. Skulle nästa kunna gå till krig med företagsledare och förmän som inte vill förstå detta. Något som är så enkelt! Att ta hand om de anställda, förbättra möjligheterna för att utföra jobbet och göra arbetsmiljön trevligare att vistas i. Jag blir så arg (vilket jag vet är galet, men jag blir det ändå) på chefer som inte tar vara på sina resurser, de dyrbaraste de har, dvs arbetstagarna. Ge dem möjlighet att växa tillsamman med företaget. Serva dem lika bra och lika ofta som alla maskiner. Se till att personalen mår bra! Hur svårt kan det vara?!

Efter en föreläsning som denna sänder jag många varma tankar till min före detta chef. En chef som trodde på mig och insåg snabbt mitt potential. Han gav mig möjligheten att växa. Växa tillsamman med företaget, med mina fina kollegor och tillsammans med honom. Att få möjligheten att prova på nya utmaningar. Att få förtroendet att segla i hamn flera stora projekt. Men även att ibland få en spark i baken tillsammans ett hejarop - detta klarar du nog! För annars hade jag fegat ur många gånger. Jag var tvungen att kavla upp ärmarna och insupa massor med jävlar anamma. Gudarna ska veta att jag många gånger varit super arg på just denne fantastiska chef, för att han inte fanns vid min sida jämt. Men nu efteråt inser jag med tacksamhet, då skulle jag inte fått möjligheten att testa och lära mig. Växa, känna glädjen och framgången i det jag åstadkommit och framför allt den jag är.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar