11 januari 2016

Vinprovning A la Hemma

Untitled

Förra veckan tömde vi glaskåpet på vinglas och bjöd våra vänner på vinprovning. Eller egentligen hade vi planerat det länge, väninnan och jag, hon som jag gått på vinkurs med, men vi har bara inte fått våra scheman att gå ihop. 

Untitled

Vi fixade lite tapas och annat tilltugg. Bara en massa småplock och även sådant som barnen gillade. Vi testade tre röda och ett vitt. Alla från olika länder och sådana vi aldrig smakat tidigare. Inga dyrgripar, utan alla  9-10€ per flaska.

Untitled

Vi är verkligen inga vinkännare utan glada amatörer som gillar att testa och jämföra. Dofta, smaka, kolla färg, känna fyllighet, karaktär, eftersmak mm. Sådant som vi lärt oss på kurserna vi gått, väninnan och jag. Olika vinkurser som ordnats via vuxeninstitutet och som dragits av den mest inspirerande lärare man hittar.

Untitled

Tyvärr syns inte rödvinernas nyansskillnader på mobilbilden, men när vi jämförde dem mot vit bakgrund var det helt klart skillnad. Jag dekanterade en del av flaskorna en timme innan, men jösses vilken skillnad i doft och smak när vinerna stått i glasen ett par timmar. Intressant, så himmelens intressant att jämföra och uppleva!

Untitled

Och vinerna då? Tre röda. Ett chilenskt, sydafrikanskt och ett hederligt italienskt. De vita var ett Torres från Spanien. Som jag tidigare nämnde 9-10€ per butelj. Vinnaren blev det italienska, men min favorit bland dessa var det sydafrikanska, Lyngrove. Gillade doften samt smaken! Vill ni veta mer hittar ni såklart all produktinfo på Alkos hemsida. Vi kommer definitiv att göra om detta. För så intressant och trevligt var det.

Untitled

Till sist tipsar jag om ett lite dyrare, en absolut prisvärt vin. Planeta Santa Cecilia, 2010, Sicilien. Ett vin som är beställningssortiment i våra trakter, men som råkade finnas vid Alko innan jul. Springer ni på det så köp, eller varför inte beställa?!

Untitled




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar