8 november 2015

Farsdagskocken


IMG_1233

Då var denna helg och farsdag till ända. Hoppas er varit fin?! Vi kar hunnit med mycket. Gubben har jobbat och barnen har varit på fester och  olika bjudningar. Vi har målat och slipat. Jag drog igång lite renovering igår morse. Mer om det sen. Idag har vi som så många andra firat farsdag. Vår härliga, roliga och helt fantastiska pappa och min Gubbe.

IMG_1227

Jag har agerat kock. Lurade Gubben och Lillebror upp på övrevåningen för att spela och så överraskade jag med middag. Nu var detta inget jag desto mer planerat, utan utgick enbart från det som råkade finnas i kyl och frys. När tårtan skulle bakas konstaterade jag att jag endast hade två ägg till mitt förfogande, eftersom vi bjöd pappsen på rejäl farsdagsfrukost samt kokta ägg. Fick klura lite bland recepten och bra blev det ändå.

IMG_1239

Silltoast till förrätt. Hopskrap av gårdagens chipsdipp, lite sill och anadra rester jag hittade. Vitlöksmarinerat nötkött med diverse tillbehör och mandarinmoussetårta till farsdagskaffet. Rödvinssåsen fick jag be om hjälp med av Gubben. Där tar mina masterchef-kunskaper slut. Fniss! Potatisen lät jag ligga i rosmarinolja en god stund innan jag rostade dem i ungen. Även om jag inte har för vana att äta potatis, kan jag inte motstå dessa. Mums säger jag bara!

IMG_1248

Lillebror önskade gräddtårta med mandariner. Men som jag skrev, var äggen  nästa slut p.g.a. min dåliga planering, så då fick jag smida till nått annat. Gluten- och laktosfritt Brita Tårta med mandarinfyllning. Något som jag också hittade på under bakandets gång. Jag ska försöka skriva ner receptet och dela med mig. Inte alltid så lätt när man bara rör ihop det som råkar finnas i kylskåpet. Men så supergott att jag ska försöka göra om den! Nu tar jag "kväller" och laddar inför en ny arbetsvecka! Ha det bäst, vänner!

IMG_1250








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar