31 augusti 2014

31.8. 40+


Kalas1

En helt fantastisk helg är till ända.

Vi firade villaavslutning hemma efter många om och men. 'Kockade' tillsamman hela familjen. Lite gubbröra och annat gott till förrätt. Potatis, morötter och rödbetor från egen odling. Svampstuvning, rödvinsås samt nöt innrefilé. En rätt ok festmiddag tycker jag :o)

kalas

God morgon mamma! Grattis på födelsedagen! Barnen fixade frukost. Bättre start på dagen kan man knappast drömma om! Jepp, det är min födelsedag idag! Ett år äldre och förhoppningsvis klokare, eller hur var det frasen går?

IMG_6750

Och så lite 'mockisar' på det!

IMG_6796

Vi har varit i trädgården hela eftermiddagen. Jag planterade jordgubbsplantor kring äppelträden. Ser inte mycket ut för ögat nu, men vänta bara till nästa sommar när revorna växt till sig och vi får skörda.

IMG_6799

Så högg jag tag i dikesrensningen. Har skjutit upp det hela sommaren. Är så glad att jag fick tid att få det gjort. Det finns en hel del som ska rensas även om det inte syns bland allt det vackra gröna. Sen rensar jag diket en gång per sommar, så nån uppoffring är det direkt inte.


IMG_6765

Voila´!

IMG_6788

Lite ljusa bilder, snabbilder som jag inte ens gav mig tid att redigera. Ni ser säkert ändå?! Stenpartiväxter och andra perenner som gillar sol och torka. Mycket enkelt att hålla i skick och dessutom vackrare än ett dike med ogräs som kommunen klipper i gång per sommar.

IMG_6787

Dagens följande lyckade projekt.

IMG_6790

Gubben hjälpte med det andra jag drömt om länge, kanten mot grannen.

IMG_6793

En kant med knepig höjdskillnad som behöver stödas för att vår asfalt inte ska spricka. Vi bytte ut den ruttna brädan mot tryckimpregnerat och byggde lite på höjden på samma gång. 'Roskisgubben' har haft för vana att att dra grannens avfallstunnor över denna slänt, vilket gjorde att kanten brustit och all sten åkt ner i grannens gräsmatta. Du kommer han inte över mer och stenarna hålls på plats.

IMG_6794

Till kvällen blev det kalasmiddag. Storasyster överraskade med ljus och fin dukning.

IMG_6772

Gårdagens gubbröra till förrätt och sen laxknyten. Ljuvligt gott!


kalas2

 Och min 'födiskaka' - chokladtårta!

IMG_6804

Jag är en lycklig 40+ kvinna! Att få vara omgiven av mina kära! Att göra vardagen till fest med dem! Bli bjuden och ibland vara med och fixa, god mat och mumsiga bakverk! Att få njuta av trädgårdsjobb, de jag gillar stort! Som att flytta jordgubbsrevor och hoppas på skörd en ny sommar. Att bygga ett pyttestaket och äga ett fint rensat dike! Ni vet, man hittar små, små glädjeämnen varje dag. Inte bara det dagar det är fest eller man fyller år, utan alla dagar. Även vanliga tråkiga, trista vardagar. När vi stannar upp ett ögonblick, andas in och tänker efter, är det de små tingen som gör våra liv så meningsfulla. Nu blev jag mer filosofisk än jag tänkte :o) Men, jo, jag är så tacksam för varje dag i detta hus med detta härliga gäng!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar