3 oktober 2013

Dimmig morgonstund



stanna upp
ögonblick
andas djupt
frisk höstdoft
uppleva nuet
njuta


Där, just där när jag kommer stressad rusande över gårdsplanen efter att ha fört barnen till skola och dagis möts jag av detta - dimmiga morgonstund. Jag stannar upp, ser mig omkring, upptäcker allt de vackra nattens dagg trollat fram. Vart har jag så bråttom jämt?! Du milde denna vardagsstress! Jag struntar i allt, hämtar i stället kameran och förevigar trolldomen innan solen går upp.


To-do-listan sätter jag för en stund åt sidan och bloggar lite först :) Ni som följt min blogg sedan i våras kommer kanske ihåg när jag gick bärsärkagång på hela rabatten. En rabatt jag kämpat med i många år. Tujor och sydväst läge gjorde att allt annat torkade bort trots otaliga nyinköpta plantor. Sen ska tujor aldrig stå i sydväst läge, för det bränns sönder av vårsolen. Men, men, det visste jag inte då den gången för många år sen när jag slängde ner dem där.



Jag sökte länge ett vackert lövträd till rabatten. Till sist fanns det bara ett exemplar kvar och det fick jag nöja mig med. Hade tänkt en syren till men den jag önskade fanns ej att köpas på traktens trädgårdsbutiker. Det fick bli en aronia på stam. Hoppas och tror att det blir riktigt bra bara den växer och buskar till sig lite. Funkiorna, olika veronikan, nävor och vita carpaterklockor har jag delat och flyttat från andra rabatter i trädgården. Pionerna står på samma plats efter jordförbättring. Den stora flaska har jag köpt på loppis i somras. Den flyttar in nu. En rabatt som inte varit mycket fröjd för ögat den gångna sommaren men säkert hur fin som helst nästa sommar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar