26 september 2013

Dagen innan




En rufsig buske luktärter och knaprig sallad intill.


Grönsakslådorna men prunkade blommor. Igår visade jag er luktärt-buketterna inne hos oss som jag plockade, rädd för att frosten skulle ta dem. Vilket märkligt nog inte hände. De blommar vidare, det jag inte klippte ner. Så här såg de ut innan jag nästan tömde "busken". Slutet av september och det blommar så fint. Jordgubbarna blommar pånytt och vi plockar fortfarande smultron.


Sett från motsatta hållet. Grönsalladen har nått halvmeters måttet. Märkligt nog går den att äta ännu. Den vitblommande klematis har blommat ut och ligger kvar som en buske kring portalen. För nån vecka sen beskar jag det spaljerade körsbärsträdet (på bilden ovan längst till höger) rätt rejält. Nästa sommar kanske vi får skörda körsbär för första gången. Nog har det allt vuxit, när man jämför med dessa bilder. Bredvid trädet på armeringsjärnet växer en vit klängros 'Pohjantähti' eller 'Polstjärnan'. En härdig snabbväxande art. Framför rosen, potatislandet som vi kantat med överblivna tegelröda takpannor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar