27 mars 2013

Cappucinomousse tårta



Hej på er! Tittar in som hastigast före läggdags för att dela med mig av mitt senaste påhitt. En enkel snabbfixad smarrig tårta jag svängde ihop för nån vecka sen. Mina tårtbak blir ofta man tager vad man haver och så komponerar jag recepten efter det. Så också denna tårta. Kanske ett tårttips till er påskmiddag?!


Cappucinomousse tårta

Botten

200 g kaksmulor
(jag använde pepparkakor och havrekakor)
75 g smält smör

Smula småkakorna t ex med stavmixer. Jag kör dem i matberedaren. Häll över smält smör. Blanda till en jämn smet. Platta ute smeten till en jämn botten i en rund kakform med löstagbar kant.

Fyllningen

1 förpackning Blå Band Cappucinomuosse
(tillred enligt bruksanvisning)
1 burk naturell färskost
1 påse Fazers Marianne Crush
4 st gelatinblad
2 msk konjak

Förbered moussen. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa färskosten jämn och blanda i moussen och crushen. Smält gelatinbladen i upphettad konjak. Gillar man inte konjak går det lika bra med vatten. Häll i den smälta gelatinen i mousse-blandningen under omrörning. Häll fyllningen på botten. Sätt kallt tills fyllningen stelnat ca 3h. Dekorera med t ex grädde och chokladrussin.

3 kommentarer:

  1. Hur stor burk naturell färskost? Cila

    SvaraRadera
  2. Spelar inte så stor roll, men jag använde Viola och den är 200 gram. De flesta färskostarna ligger kring 200g. Kör med den du råkar ha hemma :)

    Glad Påsk till Dig!

    SvaraRadera
  3. Ok, tack! Glad Påsk till dig med! :)

    SvaraRadera