22 augusti 2012

Rödbetor & mögel

Halloj på er!

Vi fick gallra bland rödbetorna. Vi sår alltid för tätt. Men och andra sidan är det ju ingen skada skedd. Lika mumsiga, om inte mumsigare, är de små betorna. Jag testa ett nytt recept som jag kom på. T.o.m Gubben var imponerad (kockutbildad som han är). Kombinationen av blåmögelost och rödbeta...ja..svårt att hitta superlativen...gudomlig! Så jätte gott! Gillar ni rödbetor och blåmögelost skall ni absolut prova på detta.



Koka rödbetorna lite. Inte för mjuka. Skala och skär i skivor. Ringla olja på på ett ugnssäkert fat. Jag använde vitlöksolja. Finns att köpas på marketarna. Lägg ut rödbetsskivorna. Ringa lite olja ännu ovanpå. Strö över smulad blåmögelost enligt tycke. Jag hade den vanliga finska Aura. Om ni vill kan ni dessutom ringa på lite flytande honung. Det gjorde jag men vet att det finns många därute som inte vill ha onödigt socker i maten. Jag tycker honungen förhöjer smaken.


Ställ i ugnen 175 grader, tills osten smält och skruv sen upp värmen för att gratinera lite till. Det sistnämnda är i princip bara för utseendets skull. Jag gillar den gyllenbruna efter gratineringen. Dessutom krävs det att man har gratinerings-funktion på ugnen.


Klart!


Lufttorkat saltkött, gratinerade rödbetor med blåmögelost och ett glas rött!
Sämre kvällbit har man ätit! :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar