5 januari 2012

Sockerbagare

Hej på er!

De var ett tag sen jag var här. Jobb, virus och lite sömn kan ställa till det ibland. Nu är det över för denna gång. Vi skall njuta de sista dagarna av barnens jullov. Fammo och Faffa var hos oss och tog hand om barnen i början av veckan, när Gubben och jag jobbade. Fammo och Storasyster bakade cupcakes. Fammo har födelsedag i morgon, så vi passade på att fira henne lite i förskott. 


 Fammos födelsedagstårta. Cupcakes med blåbärs topping.


Till våra jultraditioner hör att baka praliner. Det brukar vara mitt bravur område, men i år hade jag fin hjälp av hela familjen. Liten som stor rullade kulor. Varje år testar vi lite nya recept. Knäck, chokladkola (inte med på bilden) och chokladbollar är ändå ett måste.


Konjakstryffel med råsocker, vitchokladtryffel med mandarin och chokladbollar av lite ljusare choklad. Så var det det där med recept... Jag har aldrig ett komplett recept. Kör med "man tager vad man haver". Det skulle vara apelsin i den vita tryffeln, men de hade jag inte hemma just då, så jag satt i mandarin och likör i stället. 


Punschkulor och nötchokladrutor.


I mitt nästa liv skall jag vara sockerbagare! :o)

Hoppas ni får en fin trettondagshelg!

2 kommentarer:

  1. Oj mums, vad många olika sorter! Jag hann inte laga nåt julgodis i år, men ifjol åt jag mängder av Rocky Road som är mitt favoritgodis (jag var höggravid då så jag unnade mig att frossa massor just då) :-)

    SvaraRadera
  2. De blev nio sorter denna jul :o) Jag är inte gravid men frossar ändå ;o)

    SvaraRadera