23 augusti 2011

Lathyrus odoratus

Hejsanhoppsan!

Nyss hemkommen, sitter jag nu på terrassen i härlig sommarvärme och pustar ut :) Var kom denna värme så plötsligt ifrån?! Har ni de varmt hos er också?


Visst är den otroligt vacker i all sin enkelhet?! Och doften, ljuvlig, och hör sommaren till. Luktärten (Lathyrus odoratus). Varje år petar jag ner flera påsar med frön av luktärt. Den är tacksam och lättodlad. Det är första året i år som jag inte förkultiverat, därav orsaken till att mina luktärter är sena. Men nu står de i full blom, tills frosten överraskar och biter dem i kinden. För frostkänsliga är de. Jag ska njuta så länge det varar!




 p.s. Man kan med gott samvete plocka buketer av luktärten, för ju mer man plockar desto mer blommar den.

Hoppas ni hinner njuta lite av solen och värmen!













3 kommentarer:

  1. när jag var yngre var luktärt min favoritblomma! Favoritblomma kanske den inte är längre men doften är helt underbar. Njut av dina fina blommor tills frosten tar dom :)

    SvaraRadera
  2. åh, har varje sommar haft egna men i vår "glömde" jag... :( Skicka med lite åt fröken så får vi pryda klassrummet ifall du har för mycket! ;)

    SvaraRadera
  3. Både vackra och doftar gott. Kram johanna

    SvaraRadera